Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Budimex: Czechy i Polska potrzebują inwestycji hydrotechnicznych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Budimex: Czechy i Polska potrzebują inwestycji hydrotechnicznych
fot. BudimexBudowa polderu w Kutřinie
Budimex już od kilku lat walczy o kontrakty na rynku czeskim. Ostatnio spółka rozpoczęła budowę suchego polderu przeciwpowodziowego w miejscowości Kutřín. O realizacji tego kontraktu oraz przyszłości inwestycji hydrotechnicznych rozmawiamy z Krzysztofem Toczukiem, kierownikiem kontraktu w spółce.

Łukasz Malinowski, Rynek Infrastruktury: Budimex zaczął właśnie prace na kontrakcie hydrotechnicznym w Czechach. Na ile jest to istotne zadanie dla firmy?

Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w ‎Budimex: Każdy kontrakt w Czechach jest teraz dla Budimexu kluczowy, albowiem każda umowa decyduje o naszej obecności i przyszłości na tym rynku. Obecnie realizujemy tutaj dwa zadania: budowę drogi D35 Džbánov – Litomyšl, oraz suchego polderu w Kutřinie. Pozyskanie tych kontraktów zajęło nam kilka lat, więc robimy wszystko by zrealizować jak najlepiej i pokazać się z jak najlepszej strony. Budowa polderu jest tutaj o tyle szczególna, że w Czechach, mających ogromne problemy z gospodarką wodną, od lat mówi się o konieczności przeprowadzenia inwestycji hydrotechnicznych. Podobnie jak w Polsce i tutaj mamy za sobą dwie suche dekady i okres
skrajnych wydarzeń pogodowych – budowa zbiorników retencyjnych i innych zabezpieczeń przeciwpowodziowych stała się więc koniecznością.

Jako Budimex mamy doświadczenie, w tym sektorze i cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tym bardzo ciekawym również od strony inżynierskiej projekcie. W Polsce mamy za sobą kontrakty związane z hydrotechniką morską, ale także szereg prac związanych z hydrotechniką śródlądowa, czyli zabezpieczeń przeciwpowodziowych, w tym obwałowań i zbiorników przeciwpowodziowych, oraz regulacji rzek. Pracowaliśmy we Wrocławiu, Krośnie Odrzańskim, Słubicach i wykonaliśmy wiele projektów na Odrze. Zbudowaliśmy zbiornik przeciwpowodziowy w Raciborzu oraz zbiornik Żelazny Most dla KGHM.

Jakie prace obecnie prowadzone są na miejscu i jaka jest skala waszego zaangażowania?

Trwają roboty geotechniczne związane z zabezpieczeniem skarp i rozpoczęto iniekcję uszczelniającą górotworu pod zaporą, ‎trwają również przygotowania do pierwszych prac żelbetowych związanych z budową odcinka próbnego ‎zapory w celu potwierdzenia założeń projektowych. Obecnie na placu budowy pracuje ponad 20 jednostek sprzętowych. Liczba ta wkrótce wzrośnie.

To pracownicy i podwykonawcy miejscowi czy ściągnięci z Polski?

Musieliśmy i chcieliśmy pozyskać pracowników na rynku czeskim. Obecnie nasz główny zespół liczy ok. 10 osób i jest to równa mieszanka polsko-czeska, które zapewnia nam zarówno doświadczenie z projektów realizowanych w Polsce jak i pracowników z czeskimi uprawnieniami i znajomością nie tylko miejscowego rynku, ale i kultury pracy – trochę się jednak różnimy.

Oczywiście korzystamy także z miejscowych podwykonawców, ale zapisy umowy jasno określają, które prace (np. żelbetowe) mamy zrealizować własnymi siłami. Kiedy dojdziemy do tego etapu prac w Czechach pojawią się dodatkowe brygady pracowników z Polski. Chciałbym jednak podkreślić, że chcemy opierać się na rynku lokalnym i budować naszą obecność na lata. Nie jesteśmy tutaj po to, żeby zrealizować kilka kontaktów i nie chcemy być postrzegani jako intruz, ale jako firma, która chce współdziałać i rozwijać rynek czeski.

Czy mieliście problemy z pozyskaniem specjalistów z zakresu hydrotechniki?

Sytuacja w Polsce i Czechach jest dość podobna. Mamy specjalistów w wieku przedemerytalnym, a teraz pojawia się nowa fala hydrotechników. Przez jakiś czas tego typu inwestycji w naszych krajach nie było zbyt dużo, ale w Polsce programy budowy wałów ruszyły po wielkiej powodzi z roku 1997 i później utrzymało się to wraz z dostępnością środków unijnych. To pozwoliło na wykształcenie kadr.

Chciałbym zwrócić uwagę na to, że jesteśmy teraz w fazie ekspansji zagranicznej i rozwoju w różnych obszarach. To świetna okazja dla inżynierów, którzy już trochę lat pracują w Budimeksie i zdobyli dużo doświadczenia, aby spróbować swoich sił poza Polską. Zaczynamy także budować nową przyszłość dla młodej kadry inżynierskiej, która teraz dzięki nam będzie miała możliwość realizacji różnych projektów w Europie. Dla wielu młodych inżynierów, takie kontrakty jak Kutřin będą okazja do zdobycia nowego doświadczenia.

Weszliście na plac budowy po poprzednim wykonawcy, z którym zamawiający rozwiązał umowę. Czy to może zapowiadać jakieś problemy lub opóźnienia na kontrakcie?

Jesteśmy przygotowani do sprawnego i terminowego przeprowadzenia tej inwestycji, co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Pewnym wyzwaniem może być tutaj instalacja urządzeń mechanicznych i urządzeń spustowych czy betonowanie wielkich masywów, ale to nie są rzeczy, których byśmy wcześniej nie robili.

Na ile przyszłościowy jest rynek czeski w zakresie inwestycji hydrotechnicznych?

Rynek czeski ma bardzo duże perspektywy i jest jeszcze przed szczytem zaspokajania swoich potrzeb infrastrukturalnych. Spodziewamy się wielu kontraktów drogowych i ciągle liczymy na pozytywne zakończenie sporu o D11. Szansą dla nas mogą być także kontrakty kolejowe, zwłaszcza te na linie dużych prędkości – tu przecież ruszyliśmy z realizacją podobnego zadania na Łotwie.

Co do budów hydrotechnicznych w Czechach to od jakiegoś czasu jesteśmy w etapie prekwalifikacji w postępowaniu przetargowym na na „Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě, Vraňansko-Hořínský kanál”. Teraz już od ponad roku czekamy na drugi etap postępowania, czyli informacje zwrotną o kwalifikacji i wezwanie do składania ofert. W dłuższej perspektywie spodziewamy się kolejnych postępowań.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 17 czerwca 2024

FBSerwis będzie utrzymywać drogi w rejonie Kielc i Buska-Zdroju

Drogi i autostrady

Budimex otworzył 43. Strefę Rodzica w Bielsku-Białej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 17 czerwca 2024

Budimex rozbuduje Port Lotniczy Wrocław

Biznes i przemysł

Budimex rozbuduje Port Lotniczy Wrocław

Wrocław Airport 05 kwietnia 2024

Terminal T3 Baltic Hub zaawansowany w 40 procentach

Intermodal i logistyka

Terminal T3 Baltic Hub zaawansowany w 40 procentach

inf. pras. Budimex 24 lutego 2024

Pozostałe z wątku:

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 17 czerwca 2024

FBSerwis będzie utrzymywać drogi w rejonie Kielc i Buska-Zdroju

Drogi i autostrady

Budimex otworzył 43. Strefę Rodzica w Bielsku-Białej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Czechy. Budimex rusza z budową polderu w Kutřinie [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 17 czerwca 2024

Budimex rozbuduje Port Lotniczy Wrocław

Biznes i przemysł

Budimex rozbuduje Port Lotniczy Wrocław

Wrocław Airport 05 kwietnia 2024

Terminal T3 Baltic Hub zaawansowany w 40 procentach

Intermodal i logistyka

Terminal T3 Baltic Hub zaawansowany w 40 procentach

inf. pras. Budimex 24 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5